Geef niet te snel het algoritme de schuld!

Alles staat klaar voor je post op Facebook. Je hebt overal aan gedacht. Pakkende tekst, mooi beeld en je hebt een goed tijdslot bedacht. Je weet het zeker, deze post gaat door het dak! Het moment is daar, je post gaat online. 1 like. Die van jezelf. Je refresht. 2 likes, een collega. 5 minuten later. 6 likes, 0 reacties, je begint jezelf wat moed in te spreken. Het zal nog wel komen…

 

Maar het komt niet en je begint je goede vriend Google te vragen of het algoritme van Facebook weer veranderd is. Je komt er al snel achter dat je inderdaad het algoritme de schuld kan geven. Fijn! Maar even eerlijk, we weten allemaal wat er uit de zoekresultaten komt als je Googlet: ik heb al twee dagen hoofdpijn en een steek in mijn buik, ga ik nu dood? Precies. Zoekt en gij zult vinden werkt ook zeker in tijden van internet.

Facebook zelf heeft bekend gemaakt dat in het laatste kwartaal van 2017 er een daling van 5% was in tijd die mensen op Facebook spenderen. Dat is ongeveer 50 miljoen uur minder per dag!

Het algoritme de schuld geven is dan ook nogal makkelijk. Natuurlijk, het klopt dat het continu wordt aangepast. En ja dat heeft ook echt wel invloed op je likes, comments en shares. Zeker nu keizer Zuckerberg heeft aangegeven dat de verjaardag van tante Gerda belangrijker is dan de content die jij met je merk hebt gemaakt. Want wie drukt er niet gelijk op ‘vind ik geweldig’ bij het zien van een berg kaas en leverworst! Precies, respect en glitter plaatjes! Maar betekent dit dat jij als merk je doelgroep niet meer kan bereiken op Facebook? Nee! Er is namelijk nog iets anders. En dat kan helpen bij het herdefiniëren van je doelen, targets of champagne momenten.

Passieve fans

Een algoritme dat verandert kennen we maar al te goed. Paniek! Maar de manier waarop, wanneer en waarvoor mensen social media gebruiken wordt minder vaak besproken. Eigenlijk best gek, want voor wie maak je het nu eigenlijk? Precies, en ook het gedrag van die fans verandert soms wel eens.

Facebook en Twitter zien een groei van passieve gebruikers. Een soort ‘kijken, kijken, kijken niet kopen’ scenario. Terwijl bij Instagram, Youtube en Pinterest de gebruikers juist actiever zijn geworden. Dus maak jij je content puur voor de likes? Nou ja, dan weet je dus waar je beter kan gaan zitten. Dit betekent echter niet dat je op Facebook je doelgroep niet meer kan bereiken. 60% van de internetgebruikers zijn op social media voor vermaak. Daarbij is een trend te zien dat gebruikers zelf steeds meer een scheiding maken van ‘persoonlijke platformen’, voor contact en ‘media platformen’, om te ontdekken. Wanneer je dus de waarde van je content alleen meet door middel van comments, shares en likes kan je de waarde enorm onderschatten. Een gebruiker kan je content bijvoorbeeld op Facebook ontdekt hebben, maar het vervolgens naar iemand sturen in Whatsapp. Drie keer raden waar ze verder praten… Zet de gebruiker centraal!

Zet de gebruiker centraal!

We gaan niet liegen. Likes, comments, shares, het is allemaal lekker. En de data hierbij krijg je van Facebook op een zilveren dienblad voorgeschoteld. Dus ja, het zou een beetje zonde zijn om ze door de plee te spoelen. Maar investeer in manieren om dieper inzicht te krijgen. Wat gebeurt er nog meer met je content? Hoe lang hebben ze naar je content gekeken? Wie zijn je fans? Hoe zijn ze bij jou gekomen? En bepaal dan wie je bij je wil houden en hoe je dat kan doen. Dan kan je jouw kanalen ook echt onderdeel maken van je merk en inzetten om jouw verhaal te vertellen. Eerlijk dat is toch leuker dan een plat promotiekanaal met leeg bereik.

Deel: